söndag, augusti 05, 2007

Jag gör mitt bästa för att sprida paddlingens evangelium i tid och otid för alla i min omgivning. Tydligen går det sådär eftersom jag hittils mest paddlar själv. Inget ont i det eftersom jag, ärligt talat, trivs jävligt bra i mitt eget sällskap.
I dag fick jag dock med mig några oinvigda själar ned till mitt eget Mecka; klubben under Essingeleden.
Jullan och Håkan lovade igår över skumpa och vin hemma i Bromsten att de minsann skulle trotsa bakfyllan och hänga med mig.
Döm om min förvåning när de faktiskt dök upp endast ett par minuter sena.

Det gick förvånansvärt bra, trots att hela Stockholm verkade vara på vattnet, med svall från alla håll och kanter som följd.
Snabb paddling till Kärsön och sen bad-och-fika paus i ett par timmar. Sen motvind fram till nakenklippan vid slottet, som tydligen den också gick i pridefestivalens tecken.
Visste inte riktigt åt vilket håll jag skulle titta med alla dessa nakna män överallt. Svårt att undvika avsugningen på 10 meters avstånd eller han som stod i perfekt siluett med hela härligheten i givakt.
Så kan det gå.

Med solen i ryggen plaskade vi oss hemåt och när vi inte trodde att det kunde bli bättre hittade vi en flaskpost. Väl i land pillade vi ut lappen och rullade andaktsfullt upp den. "Vill du ha kuk?" stod det med darriga bokstäver. För säkerhets skull fanns det även en liten illustration för att vi inte skulle missa budskapet.
Vi rullade ihop pappret, korkade igen och kastade tillbaka flarran.
Vill ju inte missunna någon annan detta fina budskap.

När en perfekt dag höll på att ta slut snubblar jag på bryggan och i slow-motion ser jag mobilen flyga genom luften i en båge och landa i vattnet med ett plums.

Nu sitter jag i soffan med tända ljus, laddad vattenpipa och känner mig lätt avskuren från världen.
Den uppfiskade mobilen ligger på tork i hallen och jag har det ganska bra.




Inga kommentarer: